مقالات خودرویی

لوازم یدکی و قطعات با اصالت و مطمئن را چگونه بشناسیم

لوازم یدکی و قطعات با اصالت و مطمئن را چگونه بشناسیم

خرابی خودرو و تعمیر و تهیه لوازم یدکی آن از جمله مواردی است که برای اغلب ما اتفاق افتاده است. اتلاف وقت و هزینه‌های جانبی آن از یک سو اما آنچه بیش از همه موجب رنجش و آزار ما می‌شود سوار شدن لوازم‌ یدکی نامرغوب بر روی خودرو است. در غالب این موارد ما پس از چند روز تا چند هفته  پس از تعمیر خودرو دوباره سر و کارمان به تعمیرگاه‌ها خواهد افتاد؛ نتیجه آنکه باز هم اتلاف وقت و باز هم هزینه‌های مضاعف!

اما در این بازار رنگارنگ از لوازم‌ یدکی چگونه می‌توان یک جنس اصل و درجه‌یک را تشخیص داد؟ با ما همراه باشید تا راهکارهایی را دراین‌باره به شما آموزش دهیم.

هولوگرام رسمی شرکت

شرکت‌های تولیدکننده تصمیم بر ثبت هولوگرام‌هایی خاص بر روی قطعات کرده‌اند. این هولوگرام‌ها که در واقع نشان استاندارد اختصاصی شرکت‌های تولیدکننده هستند، تضمینی بر اصالت قطعه خریداری‌شده به‌حساب می‌آیند.

کیفیت ظاهری قطعه

به‌طورکلی شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات، توجه ویژه‌ای به شکل و ظاهر قطعات تولیدی خود دارند. با کمی توجه به نوع جوشکاری و پرچ‌کاری محصولات می‌توان تا حدود زیادی، کیفیت محصول را موردبررسی قرار داد.

از سوی دیگر آلیاژ به‌کاربرده شده در محصول را می‌توان با قطعه اصلی نصب شده در خودرو مقایسه کرد. یک مقایسه چشمی ساده بین قطعات اصلی و قدیمی خودرو با محصول جدید، می‌تواند کیفیت قطعه خریداری‌شده را نمایان کند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قطعه، برای ثبت نشان خود به هولوگرام بسنده نمی‌کنند و معمولاً می‌توان نام و حتی سریال قطعه تولیدشده را بر روی خود قطعه مشاهده کرد.

بررسی بارکد

به‌طورکلی، تمامی محصولات خریداری‌شده از هر صنفی را می‌توان با استفاده از بارکد محصول موردبررسی قرار داد. شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات خودرو، چه ایرانی باشند و چه خارجی، بارکد محصول را بر روی بسته‌بندی ثبت می‌کنند.

با استفاده از برنامه‌های بارکدخوان می‌توان بارکد محصول را در اینترنت و گوگل موردبررسی قرار داد. درصورتی‌که محصول ارائه‌شده توسط فروشنده، محصول اصلی باشد، گوگل باید اطلاعات مربوط به قطعه، شرکت تولیدکننده و سال ساخت را به‌درستی نمایش دهد.

هزینه‌بر بودن ثبت بارکد اختصاصی باعث شده تا شرکت‌های درجه دو و متقلب، اقدام به چاپ بارکد‌های کپی‌برداری شده بر روی محصولات خود بکنند. همین موضوع باعث می‌شود تا نام برند و سال ساخت محصول در زمان بررسی بارکد، با نام حک‌شده بر روی بسته‌بندی متفاوت باشد.

از یک فروشگاه معتبر خرید کنید

بسیاری از خریداران قطعات خودرو برای خرید قطعه به نزدیک‌ترین فروشگاه به محل تعمیر خودرو مراجعه می‌کنند. عدم شناخت کافی از فروشنده محصول می‌تواند راه را برای تقلب و کلاه‌برداری، هموار کند. با کمی پرس‌وجو می‌توان بهترین و منصف‌ترین فروشنده قطعات را در منطقه موردنظر پیدا کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *